Monday 3 June 2013

Melayu 2

Buy Muslim First

Ada satu kempen yang pelik dinamakan Buy Chinese Last.Ini salah.Salah dari segi terma.Sebab ada orang Cina yang beragama Islam.Orang Cina muslim ni tentulah tidak mahu memusuhi saudara seagamanya dari kalangan orang Melayu.Contohny a Dr. Ridhuan Tee Abdullah yang lebih Melayu dari orang Melayu sebab selalu membela isu-isu berkaitan orang Melayu kita ni.

Sebab ada orang Melayu yang benci bangsa dia.Bagi Srikandi,orang macam ni patut campak dalam laut kasi tidur sama ikan.Nabi pun takbencikan bangsa dia walau bangsa Arab pernah orang cop sebagai 'Arab Jahiliah'.Masa ni orang Arab memang kaw-kaw punye jahat.Pernah tanam anak perempuan hidup-hidup.Min um arak,berzina,bu nuh itu dah jadi perkara biasa.Tapi nabi tak benci bangsa dia malah bawa bangsa dia kepada iman dan peradaban.

Kenapa nak jahanamkan punca rezeki orang Cina?Kesian anak bini diorang.Dia pun manusia juga.Nak makan.Nak minum.Tengok Cina kerja camane.Bangun pagi-pagi sampai lupa gosok gigi terus buka kedai nak cari rezeki.Lepas tu kita kempen bangkrapkan perniagaan diorang.Memang kejam.

Kenapa nak jahanamkan ekonomi Cina sedangkan Tuhan anugerahkan orang Cina kepada kita orang Islam sebagai hamba kita.Berapa banyak makhluk di dunia yang Allah swt jadikan untuk servis kepada orang Islam.Semut,kum bang,lembu,kamb ing,kucing buat hiburan...dan orang Cina ni sebagai booster ekonomi Malaysia.Pekan- pekan tumbuh pasal orang Cina berniaga.Kalau tak,takde la tempak melepak anak-anak Melayu yang bosan hidup.Kalau kat Ipoh dulu mat-mat metal dan rockers selalau lepak Kompleks Yik Foong,Super Kinta.Kalau Kat KL ni,kat Kotaraya.Sekara ng dah berubah,lepak kat KLCC,Midvalley yang majoriti berniaga kat situ orang Cina.

Bila Cina boost ekonomi,kita orang Melayu Islam ni dapat manfaat.Banyak peluang pekerjaan contohnya sebab kedai-kedai Cina sekarang ni suka amik remaja perempuan Melayu jaga kedai.Jadi lepas SPM bolehlah cari duit poket sikit sebelum sambung belajar.Yang lelaki ada yang kerja kilang Cina atau bengkel Cina.

Jadi apa sumbangan kita pada orang Cina pulak?Jauh sekali nak jahanamkan rezeki mereka ni...SEPATUTNYA KITA AJAK MEREKA SEMUA NI MASUK ISLAM.Dakwah pada mereka hari-hari.Kata ustaz yang mengajar saya kat madrasah dulu,kita kena bawa orang Cina semua kenal iman dan Islam sebab mereka berkhidmat bangunkan ekonomi.Mula-mu la Srikandi takboleh blah dengan perkataan 'berkhidmat' tu.Tapi lama-lama Srikandi faham maksud beliau.

Kesian mereka,sembah patung tak bernyawa,sembah dewa langit lah,dewa bumilah..sampai  ada yang sembah Datok Kong,dewa berpakaian baju Melayu lengkap bersampin dan bersongkok putih.Ada pulak yang sembah duit.Kesian mereka sesat sampai tara tu.Sepatutnya mereka ni sembah Allah Yang Maha Esa.

Kesian orang Cina kafir ni nanti jadi bahan api neraka.Kita orang Melayu dah dapat nikmat iman dan Islam.Kita kena bagitau mereka tentang Islam.Untuk buat benda ni memang payah,tapi langkah pertama mudah je,kita dakwah secara akhlak dulu.Kerja rajin,pakaian bersih,suka menolong,muka manis,solat tak tinggal.Jadi bila orang Cina tengok,baru mereka terkesan dengan Islam.

Satu lagi buat kempen Buy Muslim First,emm...ini  baru betul.Kita beli barangan orang Islam (tapi pelik gak kenapa sesetengah harga barang orang Islam lebih mahal dari kedai Cina).Kalau takde,atau mahal nak mampus sampai takmampu padahal kita perlukan sangat,baru beli kat Cina.Tapi yang penting,beli kat kedai orang Islam dulu.Kedai Melayu ke,kedai mamak ke atau 'Cina mualaf'.

Bila macam ni,orang Cina yang sembah duit akan terfikir untuk masuk Islam sebab nak survive.Mula-mu la mungkin mereka akan berpura-pura macam mereka tipu dewa mereka dengan duit palsu dan oren plastik.Tapi lama-kelamaan,s ebab dah biasa dengan Islam,satu hari hati mereka akan tertarik untuk belajar tentang Islam.

So,Buy Muslim First.

~SK

0 comments:

Post a Comment